Boso, ale w ostrogach. Premiera 17 lutego 1970 roku
Układ i realizacja sceniczna – Donka i Andrzej Madejowie
Na podstawie książki Stanisława Grzesiuka i piosenek warszawskiego przedmieścia.
sty 14 2023
Teatr AKT-69 „I dlatego pamiętam wszystko”
Premiera Maj 1969 roku
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Montaż tekstów Andrzeja Brychta („Raport z Monachium”). Włodzimierza Odojewskiego i Czesława Czubaka.
Myślą przewodnią przedstawienia było stwierdzenie, że skoro Niemcy, jakich spotykał Brycht w Monachium, potrafili skutecznie zapomnieć o bestialstwach II wojny światowej, to my tym mocniej musimy o nich pamiętać.
Recenzja w gazecie zakładowej podkreślała oszczędne, dobre aktorstwo wykonawców. Zwracała też uwagę na odpowiednio dobrane fragmenty muzyczne i scenografię – maksymalnie oszczędnę i prostą.
„Czarne, aksamitne ubrania – tłomaczył nam Andrzej Madej – pozwoliły skoncentrować uwagę widza na treści przekazywanych tekstów, które mówiły o cierpieniach i śmierci, jaką zgotowali hitlerowcy w obozach koncentracyjnych.
Pasiaki, jakie nosili obozowi więźniowie grają już same za siebie i odciągają uwagę widza od tego, co mówi aktor.
Dzisiejsza młodzież musi te teksty przeżywać, żeby nie zapomnieć ich złowrogiej treści. Trzeba więc uwspółcześniać, a pasiakami można by je zepchnąć w przeszłość”.
To tylko jeden z przykładów szukania właściwych kontrastów między treścią a formą przekazu. Zaskakujące widza kontrasty służą w efekcie wzmocnieniu jego emocjonalnego zaangażowania w naczelną ideową tezę widowiska.
W tym również celu stosują Madejowie zasadę pustej sceny, maski, stylizowany gest, wypowiedzi na jednym tonie muzycznym i inne środki teatralnego wyrazu, którymi nie posługuje się z reguły tradycyjny teatr fabularny.
lis 02 2022
„Romeo i Julia za czwartym falochronem”. Premiera Marzec 1969 roku.
Montaż sceniczny Elżbiety Szaniawskiej i Ryszarda Smożewskiego
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Fragmenty szkspirowskiego dzieła przeplatają się z fragmentami listów do redakcji „Dookoła Świata” na temat miłości wśród współczesnej młodzieży polskiej oraz z piosenkami Agnieszki Osieckiej.
Młody zespół mówił więc o aktualnych i bliskich mu sprawach.
paź 19 2022
„Strach i nędza III Rzeszy” Bertolt Brecht. Premiera, 16 grudnia 1967 roku
Teatr Aktualny ( Od 1969 Teatr AKT-69 )
Międzyzakładowy Dom Kultury Związku Zawodowego Włókniarzy
Warszawa, ulica Terespolska
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejwie
Po przedstawieniu sztuki Bertolta Brechta „Strach i nędza III Rzeszy” w sali przy ul. Terespolskiej Lew Kaltenbergh podkreślał podjęty przez zespół amatorski Madejów wysiłek podporządkowania każdej roli i jej funkcji całości widowiska.
„Inscenizacja, oparta na stylizowaniu akustycznego tła (tłukący w bruk podeszwami przemarsz i hitlerowskie śpiewki) i na dosadnej prostocie dekoracyjnej, doskonale uplastyczniała działanie postaci na scenie.
Zrywało to w określony sposób z tradycjami i rutyną amatorskich zespołów, podkreślając znaczeniową zawartość i ostrza tekstów dramatycznych Brechta.”
paź 05 2022
Opera Żebracza Premiera 24 czerwca 1974 rok
Jest to polska prapremiera tego utworu i jedenasta premiera naszego teatru.
Sztuka została napisana w 1727 roku i należy do najwybitniejszych pozycji światowej literatury dramatycznej. Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia
Opera Żebracza: Jerzy Szamborski – Peachum, Wojciech Maryański – Finch,
Autor zdjęcia Andrzej Madej
sie 23 2022
sie 10 2022
lip 09 2022
Opera żebracza Premiera 24 czerwca 1974 roku
Opera Żebracza. Jest to polska prapremiera tego utworu i jedenasta premiera naszego teatru.
Sztuka została napisana w 1727 roku i należy do najwybitniejszych pozycji światowej literatury dramatycznej.
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia Sławomir Kwiatkowski jako Lockit
Autor zdjęcia Andrzej Madej
cze 14 2022
Opera Żebracza Premiera 24 czerwca 1974 rok
Jest to polska prapremiera tego utworu i jedenasta premiera naszego teatru.
Sztuka została napisana w 1727 roku i należy do najwybitniejszych
pozycji światowej literatury dramatycznej.
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia
Roman Holc – Macheath
Autor zdjęcia Andrzej Madej
cze 08 2022