1970 Boso, ale w ostrogach

Boso, ale w ostrogach. Premiera 17 lutego 1970 roku

Układ i realizacja sceniczna – Donka i Andrzej Madejowie
Na podstawie książki Stanisława Grzesiuka i piosenek warszawskiego przedmieścia.

1969 I dlatego pamietam wszystko…

Teatr AKT-69 „I dlatego pamiętam wszystko”
Premiera Maj 1969 roku
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Montaż tekstów Andrzeja Brychta („Raport z Monachium”). Włodzimierza Odojewskiego i Czesława Czubaka.

Teatr Akt-69 Znak graficzny

Teatr Akt-69 Znak graficzny

Myślą przewodnią przedstawienia było stwierdzenie, że skoro Niemcy, jakich spotykał Brycht w Monachium, potrafili skutecznie zapomnieć o bestialstwach II wojny światowej, to my tym mocniej musimy o nich pamiętać.

Recenzja w gazecie zakładowej podkreślała oszczędne, dobre aktorstwo wykonawców. Zwracała też uwagę na odpowiednio dobrane fragmenty muzyczne i scenografię – maksymalnie oszczędnę i prostą.

„Czarne, aksamitne ubrania – tłomaczył nam Andrzej Madej – pozwoliły skoncentrować uwagę widza na treści przekazywanych tekstów, które mówiły o cierpieniach i śmierci, jaką zgotowali hitlerowcy w obozach koncentracyjnych.

Pasiaki, jakie nosili obozowi więźniowie grają już same za siebie i odciągają uwagę widza od tego, co mówi aktor.

Dzisiejsza młodzież musi te teksty przeżywać, żeby nie zapomnieć ich złowrogiej treści. Trzeba więc uwspółcześniać, a pasiakami można by je zepchnąć w przeszłość”.

To tylko jeden z przykładów szukania właściwych kontrastów między treścią a formą przekazu. Zaskakujące widza kontrasty służą w efekcie wzmocnieniu jego emocjonalnego zaangażowania w naczelną ideową tezę widowiska.

W tym również celu stosują Madejowie zasadę pustej sceny, maski, stylizowany gest, wypowiedzi na jednym tonie muzycznym i inne środki teatralnego wyrazu, którymi nie posługuje się z reguły tradycyjny teatr fabularny.

1969 Romeo i Julia za czwartym falochronem

„Romeo i Julia za czwartym falochronem”. Premiera Marzec 1969 roku.
Montaż sceniczny Elżbiety Szaniawskiej i Ryszarda Smożewskiego
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie

 

Teatr Akt-69 Znak graficzny

Teatr Akt-69 Znak graficzny

Fragmenty szkspirowskiego dzieła przeplatają się z fragmentami listów do redakcji „Dookoła Świata” na temat miłości wśród współczesnej młodzieży polskiej oraz z piosenkami Agnieszki Osieckiej.
Młody zespół mówił więc o aktualnych i bliskich mu sprawach.

1967 Strach i nędza III Rzeszy…

„Strach i nędza III Rzeszy” Bertolt Brecht. Premiera, 16 grudnia 1967 roku
Teatr Aktualny  ( Od 1969 Teatr AKT-69 )

Międzyzakładowy Dom Kultury Związku Zawodowego Włókniarzy
Warszawa, ulica Terespolska
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejwie

 

Teatr AKT-69 Donka i Andrzej Madejowie

Teatr AKT-69 Donka i Andrzej Madejowie

Po przedstawieniu sztuki Bertolta Brechta „Strach i nędza III Rzeszy” w sali przy ul. Terespolskiej Lew Kaltenbergh podkreślał podjęty przez zespół amatorski Madejów wysiłek podporządkowania każdej roli i jej funkcji całości widowiska.
„Inscenizacja, oparta na stylizowaniu akustycznego tła (tłukący w bruk podeszwami przemarsz i hitlerowskie śpiewki) i na dosadnej prostocie dekoracyjnej, doskonale uplastyczniała działanie postaci na scenie.
Zrywało to w określony sposób z tradycjami i rutyną amatorskich zespołów, podkreślając znaczeniową zawartość i ostrza tekstów dramatycznych Brechta.”

1974 Opera żebracza…

Opera Żebracza Premiera 24 czerwca 1974 rok
Jest to polska prapremiera tego utworu i jedenasta premiera naszego teatru.
Sztuka została napisana w 1727 roku i należy do najwybitniejszych pozycji światowej literatury dramatycznej. Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia

Opera Żebracza Premiera 24 czerwca 1974 roku
Opera Żebracza:  Jerzy Szamborski – Peachum, Wojciech Maryański – Finch,
Autor zdjęcia Andrzej Madej

1970 Boso ale w ostrogach

Teatr AKT – 69.  Boso ale w ostrogach
Premiera 17 lutego 1970 roku

Boso ale w ostrogach Premiera 17 lutego 1970 roku
Fotografia przedstawia Scena z widowiska Boso ale w ostrogach: Na zdjęciu:
Adam Ferency, Tomasz Neuman, Jerzy Szamborski, Zygmunt Siciński, Ryszard Prusak
Autor zdjęcia Andrzej Madej

1969 Do towarzyszy potomnych…

Do towarzyszy potomnych Premiera 20 października 1969 roku
Do towarzyszy potomnych


Do towarzyszy potomnychEtiuda teatralna z wybranych wierszy i tekstów poetów rosyjskich
Wybór i realizacja sceniczna
Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia
Anna Lis, Grażyna Leśniak, Alina Kowalik
Autor zdjęcia Andrzej Madej

1974 Opera żebracza Sławomir…

Opera żebracza Premiera 24 czerwca 1974 roku

Sławomir Kwiatkowski <opera żebracza 1974

Sławomir Kwiatkowski

Opera Żebracza. Jest to polska prapremiera tego utworu i jedenasta premiera naszego teatru.
Sztuka została napisana w 1727 roku i należy do najwybitniejszych pozycji światowej literatury dramatycznej.
Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie

Fotografia przedstawia Sławomir Kwiatkowski jako Lockit
Autor zdjęcia Andrzej Madej

1974 Opera żebracza Roman…

Opera Żebracza Premiera 24 czerwca 1974 rok

Roman Holc- Macheath Opera żebracza Rok 1974

Roman Holc Opera żebracza

Jest to polska prapremiera tego utworu i jedenasta premiera naszego teatru.
Sztuka została napisana w 1727 roku i należy do najwybitniejszych
pozycji światowej literatury dramatycznej.

Realizacja sceniczna Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia
Roman Holc – Macheath
Autor zdjęcia Andrzej Madej

1973 Mistrz Piotr Pathelin Alina…

Mistrz Piotr Pathelin
Premiera 18 lutego 1973 roku

 

Mistrz Piotr Pathelin

Mistrz Piotr Pathelin

Starofrancuska farsa anonimowa w przekładzie Adama Polewki
Realizacja sceniczna – Donka i Andrzej Madejowie
Fotografia przedstawia
Alina Kowalik – Wilhelmina
Autor zdjęcia Andrzej Madej